ING Bankenboefjes 7 oktober 2016 – Posted in: Blog – Tags: , , ,

ING is op dit moment ‘de mobielste bank van Nederland’. Qua arbeidsmobiliteit dan. ‘Voltijds’ gaan er in Nederland immers 2.300 medewerkers uit en in België 3.500. Niet dat het zo slecht gaat met de bank. Eerder dit jaar had bestuursvoorzitter Ralph Hamers het nog over ‘uitstekende vooruitgang’. 650.000 nieuwe klanten, 5,7 miljard euro nieuw spaargeld, meer winst en een hogere kapitaalbuffer. Per kwartaal gaat het dus prima. Het is meer de lange termijn.

Banken zijn fabrieken. Ze maken geld met geld. Soms draaien ze gierende productie en soms vliegen ze uit de bocht. Vervolgens gaan ze verder. Maar de geldindustrie heeft het lastig. Net zoals andere bedrijven moet ze een beetje in staat zijn de eigen corduroybroek op te houden. Kapitaalbuffers voor weerbaarheid. En dat drukt de winst.

Ook lage rentes doen dat. Halfjaartje geleden was er al over te doen. Want waarom zo’n lage rente op de spaarrekening en zo veel betalen voor roodstaan? Nou, omdat banken geld verdienen met geld. Duh. Daarom zijn er ook zoveel verborgen kosten. Verborgen kosten? Zijn die er dan? Ja, die zijn er, maar ze zijn verborgen. Dubbel duh. Neem deze tweet van een paar dagen terug. ‘Iedere keer dat je online je (zakelijke) bankrekening checkt, betaal je € 0,08. De #bankenboefjes worden steeds sneakier… #Rabobank #fail.

Oh ja, er is nóg wat. De reden dat ING de bank aan het ontmensen is. Want we gaan steeds meer online bankieren. Dat was al even bekend, maar blijkt nu urgent. ‘Er wordt veel gepraat over tech-bedrijven die een bank willen zijn. Dat is niet iets wat ik zie gebeuren’, zei Ralph Hamers tijdens de conferentie ‘European Retail Banking 2014’, oktober dat jaar. Kennelijk is ING toch wat verrast door de uitstekende vooruitgang en snelle veranderingen.

Net als ABN Amro heeft ING in rap tempo zijn app gebruikersvriendelijker gemaakt om mee te gaan met die nieuwkomer: bunq, de bank die in je broekzak past. Gelukkig had ING al een agile-afdeling, zodat ze daar heel snel de ideeën en de codes konden kopiëren. Afdeling marketing bedacht vervolgens de claim ‘de mobielste bank van Nederland’, ING Zakelijk zei zichzelf niet te zien als een bank, maar als een IT-bedrijf dat in de financiële sector actief is (!) en voilà, achterstand op bunq voorlopig ingelopen.

Even heel wat anders. Onze buurtjes hebben een dakkapel op hun huis gezet. Ze zijn er erg trots op. Het ziet er dan ook mooi uit: strak en modern. Verder is het een vrij oude woning, jaren 50, waarin heel wat te verbouwen valt. Dat kan nu makkelijk, want de kinderen zijn net en masse het huis uit. Kan er gelijk een nieuw behangetje in de kamers komen. Groot voordeel, zegt buurman, is dat-ie met die nieuwe dakkapel nu niks meer aan de vloer en de fundamenten hoeft te doen. Het ziet er op het oog toch prima uit zo? Buurman werkt bij ING.